18 Ekim 2017
Tülay Demir Oktay yazdı: Çocuklarda güven duygusu oluşturmak
12 Mayıs 2017
Çocuklarınızın kendisine güvenen, doğru yolda ilerleyen, toplum kurallarına uyan bireyler olarak yetişmesini istiyorsanız, doğru birer rol model olmanız şarttır.

Her şey kendine güvenle başlar, sağlıklı bir toplumun kendine güvenmesi de en temel ihtiyaçtır.
Bu sebeple ebeveynlerin çocuklarına yönelik güven çalışmaları yapması önemlidir. Bu çalışmaların başında “kopyalama yöntemi” gelir. Çocuk doğduğu andan itibaren öncelikle annesinden, babasından, sonrasında okulundan ve arkadaşlarından gördüklerini taklit ederek kendini oluşturur, kendi karakterini yaratır. Birbirini kopyalamanın sonucunda toplum oluşur, haliyle toplumun değer yargıları da buna göre şekillenir.
Hemen basit bir örnek vermek istiyorum: Yoldan geçen herhangi birine İstanbul trafiği ile ilgili düşüncelerini sorsak, tahmin ediyorum yüzde 100’ü memnun olmadığını dile getirecektir. Yine bu konuya bağlı olarak memnuniyetsizliklerinin sebebini soracak olsak, sürücülerin kurallara uymamasından doğan kaosu işaret edeceklerdir.
Şimdi konumuza dönecek olursak, kendimize yönelteceğimiz soru şu:
– Nasıl olmasını isterdiniz?
Gayet basit bir soru “Nasıl olmasını isterdiniz?” Ve bu nasıl başarılır, imkanı var mıdır?
Evet bu mümkün... Ama değiştirmek istediğiniz her ne olursa olsun önce kendinizden başlayacaksınız...
Diyeceksiniz ki “Ben her kurala uysam dahi başkaları uymuyor”... Uymasın, ne önemi var... Sonuçta siz çocuğunuza doğru olanı gösteriyor, dolayısıyla kazanan yine siz oluyorsunuz.
Çocuk zaten doğrunun ne olduğunu teoride bilir, sizde de uygulamasını görür. Bu tutarlılık çocuğunuzun kendine güvenmesini, kendinden ve düşüncelerinden emin olmasını sağlar.

OKUL SERVİSLERİNİ TAKİP  ETTİNİZ Mİ?

Çocuklar teoride öğrendiklerinin doğruluğunu uygulamada keşfeder. Eğer köklü bir değişim istiyorsak, gerçekten çocuğumuzun geleceğini düşünüyorsak, işe kendimizle başlamamız gerekir. Elbette bu kural sadece ebeveynleri değil okulları ve öğretmenleri de kapsıyor.
Siz hiç okul servislerini takip ettiniz mi?
Bence bir edin... Çünkü bugünkü yazıma ilham veren maalesef okul servisleri oldu.
Hiçbir okul servisinin trafik kurallarını ihlal etme hakkı yoktur... Çünkü:
- En önemlisi, içinde en kıymetliniz var.
- Çocuğunuz okulda öğrendiği trafik kurallarının sağlamasını kendi bindiği araçta yapar.
- Çocuk trafik kurallarının ihlal edildiği bir servisle okula gidip geldiğinde, tüm bilgileri çöp olur!
- Ailesi şoföre güvendiğinden, bir ihlal durumunda çocuk kendisi ile çelişir, kafası karışır ve kendine güveni sarsılır.

ÇOCUĞA GÜVEN AŞILAMANIN 7 YOLU

- Tamamen çocuğunuzun doğru davranışlarına odaklanın ve doğru davranış gördüğünüzde bunu belli edin, kendisini onaylayın.
- Bir davranışı değiştirmek istediğinizde, genelleme yapmayın, sadece o davranışa yönelik konuşun.
- Onunla baş başa, kaliteli vakit geçirin. Bu ona verebileceğiniz en kıymetli hediyedir ve sağlam bir güven duygusunun temellerini atar.
- Çocuklarınızın aktivitelerine katılmaya çalışın.
- Çocuğunuzun arkadaşları ile vakit geçirebilmesine olanak sağlayın.
- Herhangi bir karar ya da adım aşamasında onu yüreklendirin, sarılın.
- Ve en önemlisi çocuğunuzu dinleyin...

BiZE DÜŞEN GÖREVLER NELER

Gerçekten yeni bir jenerasyon için hep birlikte kolları sıvamalı ve çocuklarımıza toplum bilincini aşılamalıyız. Sağlıklı bir nesil yetiştirmeyi hepimiz istiyoruz, buna şüphe yok, o halde birlikte hareket etmemiz şart. Peki ne yapmalıyız?
- Çocuklarımızın “kopyalama yöntemi” ile bizdeki doğru davranışları görmelerini ve kopyalamalarını sağlamalıyız.
- Teorik bilgiyi uygulamalarına fırsat tanımalıyız.
- Servis araçlarının sürücüleri başta olmak üzere, kural ihlali yapan tüm şoförlere yaptırım uygulanmasını talep etmeliyiz.
- Doğru ve dengeli beslenmenin önemini anlamalarına çalışmalıyız.
Burada yine ebeveynlere ve okul kantinlerine çok iş düşüyor. Basit şekerin beyine verdiği tahribatı artık bilmeyen yok. O nedenle okul kantinlerinde şeker yasaklanmalı ve asla çocuğa şeker verilmemelidir.
- Ve tabii ki tüm çocukları düzenli spora teşvik etmeliyiz.